bertenhenny2017.reismee.nl

Roemenie van de grens tot Boekarest

Zaterdag 20 mei. We gaan op weg naar Roemenie. Het eerste stuk rijden we langs de Hongaarse poesta’s daarna komen we bij de grens. Het valt mee met de wachttijden. Wel een paar norse kerels ze kijken alleen in Bert zijn paspoort niet in het mijne. Ze kijken natuurlijk de persoon aan. We rijden nu door de uitlopers van de Karpaten. Prachtige natuur. Transilvanie heet de streek. We overnachten op een camping in Gilauw. Gelukkig staat daar een hele groep, van” we zijn er bijna”. Ze zijn nog niet gearriveerd of ze hebben de wasmachines al in gepikt. Zondag 21 mei.Gisteravond een enorme onweersbui gehad, maar nu toch weer mooi weer. Boodschappen gedaan bij de …. Lidl. Na een prachtige tocht door de bergen en in eerste instantie over een prachtige pas aangelegde weg stoppen we in Targu Mures. Een mooie oude stad, Duits zoals zoveel steden hier. Mooi langwerpig plein omringd met mooie gebouwen en een fantastische Ortherdoxe kerk. Alles bladgoud. Jammer dat je geen foto’s mag maken. Voor we vertrekken kijken we altijd naar de verkeersregels. Nou dat hoef je voor Roemenie niet te doen. Niemand trekt zich er iets van aan. 50 km in de bebouwde kom iedereen rijdt 70. Ze halen links en rechts in ook in de bochten. De camping in Sigishoara is klein en staat vol. We mogen er nog bij, moeten wel langs een muur staan. Roemenie is een mooi land, er is veel te zien, maar je wordt beperkt door het geringe aantal campings. Soms wil je ergens heen, maar dan is daar geen camping op rij afstand. Je haalt een gemiddelde snelheid van 50 km per uur. Maandag 22 meiLekker uitgeslapen, we blijven nog een dagje hier. Na de koffie gaan we op pad naar de Burcht. Het is vanaf de camping maar 5 minuten lopen. De burcht ligt heel hoog boven het dorp uit en alle straatjes zijn van kinderkopjes. Na een behoorlijke klim kom je boven. Maar het is de moeite waard. Veel torens zijn nog bewaard gebleven en er is op de top een sobere kerk. De school en het Gymnasium zijn nog steeds in gebruik. Vanmiddag naar de kapper geweest, wassen knippen en föhnen voor 7,50. Morgen reizen we weer verder.Dinsdag 23 mei.Vanuit Sighisoara ook wel Sassburg genoemd, nemen we de mooie weg nr.14, pas vernieuwt. De eerste stop is al na 20 km. Het leuke plaatsje Biertan met zijn prachtige burcht en kerk. Leuk gesprek met de gids. Hij heeft een Roemeens paspoort maar hij is een Hongaar. Zijn vader is Duits en zijn moeder Hongaars. Hij heeft het meer over de Europese politiek dan over de kerk. Langs de weg is een soort paardenmarkt van de Roma’s. Heel veel paarden en ook veel paard en wagens op de weg. Helaas was er geen mogelijkheid om te stoppen. In Medias parkeren we de camper bij het station en lopen naar het centrum. Niet bijster mooi. Na de lunch rijden we weer verder en komen toevallig langs een heel leuk museum. Een kerk met rondom een muur en in die muur zijn huisjes. Een kant is museum aan de andere kant wonen mensen. Nu staan we op een camping in Salista en gaan morgen naar Sibiu. Woensdag 24 mei. We parkeren de camper midden in het centrum dankzij een tip van een andere camperaar. Leuke stad ook deze stad heeft weer 2 namen Sibiu of Hermannstadt. De meeste steden gebruiken nu de Hongaarse naam. Soms nu ook een Roemeense. Vroeger mochten de Roemenen alleen op de eerste zondag in mei de stad in. Normaal moesten ze buiten de stad leven. In de stad zie je veel Roma’s . Mooie stad en deze keer ook een katholieke kerk. De meeste kerken zien hier Luthers. Op de camping “de oude wilg”, zijn we de enige gast. Tot nu toe waren er altijd wel een paar campers. Na de onweersbui van vanmiddag is het gelukkig weer opgeklaard. Donderdag 25 mei. We rijden nu richting Brasov. Een van de meest toeristische steden van Roemenie. Vandaag gaan we er niet naar toe, we gaan morgen met OV vanaf de camping, het is onmogelijk je camper in het centrum te parkeren. We zijn al vroeg op de camping in Bran en na de lunch gaan we naar het Kasteel van Dracula. Leuk kasteel, wel druk, en veel verwijzingen naar het boek van Bram Stooker die het verhaal van Dracula heeft geschreven. Terug op de camping hebben we weer de buren van Salista. In de namiddag begint het te gieten. Vrijdag 26 mei.Het blijft dehele nacht regenen en ook vandaag de hele dag buien. We hadden beter een bootje kunnen huren, dan bleven we ten minste drijven. Brasov bezocht met het OV, de bus was een half uur te laat (lijkt de NS wel) en stopte ergens op een soort bus station. De chauffeur zij wel dat we lijn 41 moesten hebben, maar waar vertrok die dan wel. We zijn maar achter de menigte aangelopen, We hebben wel clandestien gereisd, wisten niet waar we moesten betalen. Brasov leuke gezellige stad, alleen niet in de regen.Zaterdag 27 mei. Na weer een hele nacht regen gaan we op weg naar onze laatste bestemming in Roemenie. Boekarest. We moeten een behoorlijke pas over met veel haarspeld bochten. Roemenie is een mooi land we hebben veel leuke kleine dorpjes gezien, er loopt door de meeste dorpjes een open afvoer met voor elk huis een opritje. Sommigen dorpen hebben het leuk versierd met bloembakken etc. Hoe dichter we bij de grote stad kopen hoe rommeliger alles wordt.

Wijnand en jenny

Wat is het leuk om jullie verhaal te lezen. Zoveel bekende plaatsen voor ons.
Maar toen hadden de mensen geen bloemen, daar waren ze echt te arm voor toen wij er waren in de jaren 1985 en 1990. Er was toen ook haast geen verkeer, Wel veel paarden en wagens, heel armoedig hoor.Zelfs op rijksweg 1.Henny en Bert heel veel reisplezier en mooier weer wensen wij jullie. Wij hadden vandaag de eerste tropische dag 31 graden. groetjes

Fred e Ingrid

Jammer dat bij jullie het weer in de min zit. Hier is het tegenovergesteld. Ook de komende week blijft het nog mooi, wel iets minder warm (behalve a.s. maandag). Wij hopen dat het bij jullie weer snel opknapt; is veel leuker. Ondanks dat, geniet er maar van. Bert, we weten niet of je het bericht van Nicolette al hebt gezien: ski-gym blijft in Papendrecht!
Groeten.

bob Christine

Wat hebben jullie weer een leuk verhaal geschreven, en wat de inhoud betreft lijkt het ons ook een hele mooie reis. Veel te zien, oud en nieuw en prachtige foto,s. Jammer dat het weer wat minder is maar ja dat komt ook nog wel weer goed. Op naar Boekarest en wij zijn weer benieuwd naar het volgende verhaal.