bertenhenny2017.reismee.nl

Slovenie

Donderdag 15 juni.

Het blijft warm, en benauwd weer. We gaan via de kustweg naar Slovenie. Voor de grens staat een rij en de wachttijd is 45 minuten. Alle EU paspoorten kunnen zo door rijden dus waarom we zolang stil stonden weet niemand. Mooie camping vlak aan het water en nu heel belangrijk veel schaduw. De stad Koper ligt weer op fiets afstand dus om half vijf nog even naar de stad. Wel aardig stadje maar vlak voor het mooiste gebouw zijn ze een podium aan het bouwen voor een festival dit weekend.

Vrijdag 16 juni. Vanmorgen hebben we de grotten van Skocjan bezocht . De rondleiding duurt 2 uur . Binnen is het 12 graden en buiten 30 . Werkelijk schitterende grotten en een ondergronds meer. We hebben al veel grotten gezien maar deze zijn wel heel speciaal. Door naar Postojna via een mooie route door heuvelachtig gebied. Heel rustig. Een plekje op de camperplaats vlak bij de grotten van Postojna. Wij laten de grotten hier links liggen en gaan op de fiets naar het half in de rotsen gebouwde kasteel van Predjama. Veel klimmen, maar natuurlijk ook weer afdalen. Ook dit kasteel is zeer de moeite waard. Half in de rotsen en half er tegen aan gebouwd. Er is een audio tour met goede uitleg in het Nederlands. Terug fietsend naar de camper begint het te regenen en vlak nadat we binnen zijn barst er een giga onweersbui los.

Zaterdag 17 juni. In Idrija waar we naar toe zijn gereden vanwege de mijnen. In dit dorpje hebben ze het kwikzilver ontdekt en tot 2008 voorzagen ze in 80% van de wereld behoefte. In 2008 zijn de mijnen gesloten. Bij aankomst bleek er dit weekend een Kant festival te zijn. De mijnwerkers die vanuit Brugge werden aangetrokken en hun vrouwen deden het klantklossen als aanvulling op het karige loon van de mannen. Inmiddels is dit het belangrijkste centrum van het kantklossen ter wereld. De kinderen van de lagere school krijgen vanaf zes jaar 2 uur per week kantklos les waar ze de basis techniek leren. Voor de middelbare school is er een speciale kantklos school, waarbij ze gewone vakken krijgen maar ook patronen leren tekenen en ontwerpen maken. Op deze school komen ook volwassenen vanuit het hele land om week cursussen te volgen. Er was een tentoonstelling met prachtige kunstwerken, helaas mochten we geen foto/s maken. Later door naar de camping in Bled. Hier ben ik 51 en Bert 52 jaar geleden geweest met een jongeren reis.

Zondag 18 juni. We zijn een nog een dag gebleven in Bled. Je kunt hier heerlijk fietsen. Eerst het meer van Bled rondgefietst en toen door de omgeving. Overal staan hier fiets bordjes dus dat is makkelijk. We kwamen in het dorpje Radovljica. Het is een van de best bewaarde dorpjes. Prachtige beschilderde huizen. Veel terrasjes heel gezellig. Na de middag nog een heel mooie tocht gefietst door de omgeving. Heerlijk weer vandaag , zonnig maar niet meer zo benauwd.

Maandag 19 juni, Van Bled reizen we door naar de Hoofdstad Ljublijana. We zijn er al vroeg, de afstanden hier zijn niet zo groot. Wel een prachtig landschap en mooi routes door de bergen. Het heeft veel weg van Oostenrijk. Met de bus naar de stad,leuk maar niet echt bijzonder. Misschien hebben we er al teveel gezien. Wel grappig is dat ze hier zelf regen maken. Op het centrale plein is een soort regenleiding opgehangen en als je er onder door loopt kan het ineens gaan regenen.

Dinsdag 20 juni. In de ochtend hebben we Kamnik bezocht. Jammer dat de hele hoofdstraat onder constructie is. De kerk waar we voor kwamen is ook gesloten voor restauratie. Wel heel leuk plein met terrasjes, geen toeristen, alleen locals. Heel leuk gesprek met de jongen van de toerist info. Voor de lunch zijn we al in Prebold op een heel kleine camping. We gaan fietsen naar Celje,maar in het eerste dorp gaat het mis, er komt een politie auto aan met sirene, dus ik ga netjes aan de kant.Stapt er een agente uit en die is heel boos op me. Ze balft, Documenten, documenten. Ze spreekt geen engels. Ik vraag aan de andere agent wat heb ik fout gedaan. Ik had 5 meter tegen de richting in gefietst op een 1 richtings straatje. 80 euro boete en ook voor Bert. Ze was heel agressief, we zeiden sorry we hebben het niet gezien, wij zijn toerist. Niks mee te maken, betalen !. Tot de 3e man uitstapte en die heeft waarschijnlijk tegen haar gezegd doe niet zo overdreven. We kregen wel een officieele waarschuwing. Maar verder werd het nog een leuke middag,

Woensdag 21 juni.Weer een tocht door de bergen nu naar Ptuiski Gora. Waar een kerk staat met prachtig beeldhouwwerk. Hij ligt wel heel hoog op een berg, dus trappen lopen .Wel apart en ook hier weer geen toeristen. Daarna door naar Ptuj aan de Drau.Nu gaan we proberen het laatste deel van de Drau route te fietsen. Het stuk van Silian naar de Sloveense grens hebben we al eerder gedaan.Op de terug weg wordt het heel donker en we besluiten niet de stad te bezoeken maar in een keer door te fietsen naar de camping. Gelukkig want als we net binnen zijn barst het onweer los.

Fred en Ingrid

Wat is de natuur toch mooi daar. Henny, ga je nu ook kantklossen? Kan je wellicht met de sieraden die je maakt combineren. Wij hebben heel lang geleden een soortgelijk iets meegemaakt. Moesten ook boete betalen; niet veel maar die agenten deden ook heel boos. Kennelijk nog steeds een gewoonte. Wel, het gaat al weer opschieten voor jullie. Geniet jullie dagen en straks een goede thuisreis.